اموزش کار با دستگاه ها

آموزش کار با دستگاه بالانس چرخ

آموزش کار با دستگاه بالانس

دستگاه بالانس چرخ چیست؟

دستگاه بالانس چرخ یکی از دستگاه های مورد استفاده و مهم برای اتو سرویس ها و خدمات تعویض رینگ و لاستیک میباشد.

به دستگاهی که وظیفه بالانس کردن چرخ ها و تراز کردن چرخ خودروها و عملکرد رینگ و لاستیک را بهبود میبخشد را دستگاه بالانس چرخ میگویم.

خرید دستگاه بالانس کامیونیبرند RODAKادامه مطلبخرید دستگاه بالانس دیجیتال p100برند پارسیانادامه مطلبخرید دستگاه بالانس روکاربرند موتوراسکنادامه مطلب
قبل
بعدی

از کجا بفهمیم که چرخ ها بالانس هستند:

لرزش فرمان حین رانندگی:

کاهش پایداری خودرو

فرسایش نامتناسب لاستیک ها خودرو

افزایش مصرف سوخت خودرو

خراب شدن پیش از قطعات خودرو

کاهش شتاب خودرو و ترمزگیری ضعیف

برای بالانس شدن  لاستیک های خودرو خود حتما باید از دستگاه بلانس چرخ استفاده نمایید.

انواع مدل های دستگاه بالانس چرخ:

  • بالانس چرخ کامپیوتری
  • بالانس چرخ تلوزیونی
  • بالانس چرخ دیجیتال
  • بالانس روکار
  • بالانس نیمه سنگین
  • بالانس اتوماتیک
  • بالانس لیزری
  • بالانس گلگیر دار

دستگاه بالانس چرخ شامل چه قطعاتی است ؟

  • الکتروموتور
  • برد الکترونیکی هوشمند
  • صفحه نمایش آن به صورت مختلف می باشد(دیجیتال ، LED ،تلوزیون )
  • دارای صفحه کلید جهت وارد کردن پارامترها
  • صفحه رویی این دستگاه از جنس سرب یا جا سربی
  • داری جک بادی قدرتمند برای مدل های خودروسنگین
  • کلید خاموش و روشن دستگاه
  • دارای گلگیر یا محفظه نگهدارنده چرخ
  • درای خط کش داخلی و پرگار بیرونی
  • دارای گیره نگهدارنده لاستیک
  • دارای کونیک های مختلف برای سایز و ابعاد مختلف رینگ ها ولاستیک

دستگاه بالانس چرخ چگونه کار می کند؟

۱-ابتدای کار دستگاه بالانس خود را به برق شهری (220 ولت ) زده و دکمه روشن آن را فشار دهید .

۲-رینگ لاستیک را روی شفت یا همان محور دستگاه بالانس چرخ خودرو  قرار داده و به نسبت به اندازه رینگ و لاستیک خود ، سایز کونیک را انتخاب کنید و در داخل حلقه رینگ قرار داده و سپس اهرم نگهدارنده یا پاپیونی دستگاه بالانس را روی آن قرار داده تا قفل شود.

۳-در دستگاه بالانس چرخ خود ۳ پارامتر میبینید  که با حروف انگلیسی OPT-C-F مشخص شده است.

پارامتر Fیا نام دیگر آن پارامتر فاصله چرخ تا خروجی محور :

اولین پارامتری که باید تنظیم کنیم پارامتر F یا نام دیگر این پارامتر فاصله چرخ تا خروجی محور دستگاه چرخ می باشد.

که نشان دهنده فاصله رینگ لاستیک خودرو تا محور دستگاه بالانس چرخ می باشد.

برای مشخص کردن این پارامتر باید خط کش درونی دستگاه را به لبه فلزی رینگ یا بیرونی ترین قسمت رینگ جایی که لاستیک دور آن می افتد را قرار داده تا به ما عدد مورد نظر را نشان دهد.

حال این عدد را با کلیدهای + و – در قسمت پارامتر F در قسمت نمایشگر OUTSIDE تنظیم می کنیم.

پارامتر C یا نام دیگر آن پارامتر قطر دهانه رینگ:

دومین پارمتری  که در دستگاه بالانس چرخ باید تنظیم کنیم پارامتر  C یا نام دیگر آن پارامتر قطر دهانه رینگ می باشد.

که این پارامتر  نشان دهنده قطر دهنه رینگ می باشد.

برای مشخص کردن این پارامتر(پارامتر f ) که باید توسط خط کش پرگاری دستگاه اندازه گیری دستگاه اندازه قطر لبه های داخلی رینگ جایی که زیر محل اتصال رینگ به لاستیک می باشد را اندازه گیری کرده تا به ما آن عد مورد نیاز را نمایش بدهد.

حال این عدد را با کلیدهای +و- در قسمت پارامتر C در قسمت نمایشگر OUTSIDE تنظیم می کنیم.

پارامتر OPT یا نام دیگر آن پارامتر اندازه سایز رینگ:

پارامتر آخر یعنی پارامتر 3 که تنظیم می کنیم پارامتر OPT می باشد.

که این پارامتر نشان میدهد سایز رینگ خودرو را مثل  رینگ ۱۳،رینگ ۱۴،رینگ ۱۵، رینگ 16  و سایزهای دیگر، که با توجه به سایز رینگ عدد مورد نظر را با کلید های +و-  در قسمت پارامتر OPT در قسمت نمایشگر OUTSIDE تنظیم می کنیم.

۴- پس از تنظیم کردن پارامتر3 مورد نظر کلیدشروع  دستگاه بالانس چرخ خود را فشار دهید.

تا دستگاه  چرخش رینگ و لاستیک به ما ۲ عدد در قسمت INSIDE (سمت داخلی رینگ) و قسمت OUTSIDE (سمت خارجی رینگ) نشان دهد.

سپس لاستیک و محور را چرخانده تا خط زیر یکی از قسمتهای out side تماما روشن میکنیم تا به ما آن عدد مورد نظر را به گرم نشان دهد

حالا ۲ نمایشگر INSIDE و  OUTSIDE  به ما ۲ عدد را نشان می دهد.

سپس لاستیک و محور را میچرخانیم تا خط زیر یکی از قسمتهای INSIDE و  OUTSIDE تماما روشن گردد تا به ما عدد مورد نظر را به گرم نشان دهد.

عددی که  مورد نظر ما را نمایش داده شد را روی بالاترین نقطه رینگ یا به اصطلاح راس ساعت ۱۲ اگر قسمت OUTSIDE باشد قسمت بیرونی رینگ و اگر قسمت INSIDE باشد قسمت داخلی رینگ، سرب مورد نظر را می زنیم.

بعد از ان دوباره لاستیک و محور را چرخانده تا خط زیر قسمت دیگر تماما روشن گردد.

سپس مجدا روی بالاترین نقطه رینگ یا به اصطلاح در راس ۱۲ اگر قسمت OUTSIDE باشد.

قسمت بیرونی رینگ و اگر قسمت INSIDE باشد قسمت داخلی رینگ، سرب مورد نظر را می زنیم.

حال پس از زدن سرب ها که شاید فقط به یک سمت بیرونی یا داخلی نیاز باشد دکمه استارت دستگاه را زده تا دو طرف عدد صفر را به ما نشان دهد و بالانس چرخ کامل گردد.

توجه داشته باشید که  برخی وقت ها  عدد صفر نشان داده نمی شود و یا یک سمت عدد صفر است .

سمت دیگر عدد صفر نمی باشد که با عددی که داده لاستیک را می چرخانیم تا جایی که سرب زده ایم چراغها یا همان خط زیر روشن می شود سپس کمی سرب را جابجامیکنیم  یا اینکه سرب جدید زده تا عدد دو طرف صفر شود.

شما میتوانید با مراجعه به  صفحه اصلی وبلاگ ما  آموزش ها ,ترفندها و دیگر پست های ما را مشاهده کنید.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =