تیوبلس (Tubeless) در بستر صنعت خودرو، به لاستیکهایی اشاره دارد که بدون استفاده از تیوب داخلی (لاستیک معمولی که هوا در آن قرار دارد) عمل میکنند. این نوع لاستیکها به دلیل ایمنی بالا، سهولت در استفاده و همینطور تعمیر آسان، طرفداران خاص خود را دارد. در ادامه به معرفی این نوع لاستیک و آموزش پنچر گیری به روش تیوبلس بیشتر میپردازیم.
تیوبلس چیست؟
تیوبلس (Tubeless) در واقع یک تکنولوژی است که برای لاستیکهای خودرو به کار میرود. در سیستم تیوبلس، نیازی به لوله (تیوب) داخلی در داخل لاستیک نیست. به جای آن، هوا مستقیماً در فضای میان دیواره داخلی لاستیک و رینگ قرار میگیرد.
از کجا بفهمیم که لاستیک در زمان رانندگی پنچر شده؟
زمانی که لاستیک خودرو پنچر میشود، معمولاً برخی از نشانهها و علائم قابل تشخیص وجود دارد. در صورتی که لاستیک شما پنچر شده باشد، ممکن است صداهای غیرمعمول از سیستم لاستیکها بشنوید. همچنین اگر لاستیک خودرو پنچر شده باشد، فشار هوا در آن کاهش مییابد. پنچر شدن یکی از لاستیکها میتواند تأثیر بر کنترل و استحکام خودرو داشته باشد. در صورتی که خودرو شما به طور ناگهانی به یک طرف مایل شود، کنترل خودرو را از دست داده و یا لرزشهای غیرمعمول در فریم خودرو حس کنید، احتمال پنچر شدن یکی از لاستیکها وجود دارد. حتی بدون بررسی افت فشار هوا، ممکن است بتوانید تغییرات ظاهری در لاستیکها را تشخیص دهید.
انواع پنچری خودرو
هنگامی که لاستیک خودرو پنچر میشود، معمولاً میتوان از پنچر گیری به روش تیوبلس استفاده کرد. در ادامه، به برخی از انواع پنچر گیری به روش تیوبلس خودرو اشاره میکنیم:
پنچرگیری خودرو از طریق تعویض لاستیک
در صورتی که برای تعویض لاستیک از لوازم جانبی استفاده میکنید، مطمئن شوید که همه ابزارها را در اختیار دارید. برای تعویض لاستیک باید لوازم جانبی تعویض و همینطور لاستیک جایگزین به همراه داشته باشید. پس از تعویض لاستیک، حتماً فشار هوای داخل لاستیک را چک کنید.
پنچرگیری با استفاده از نخ پنچرگیری
استفاده از نخ تیوبلس به عنوان یک روش موقت برای تعمیر لاستیک پنچر شده میتواند کمک خوبی باشد. برای پنچرگیری با استفاده از نخ پنچرگیری، کافی است که لاستیک برش دیده را به ماده پنچرگیر آغشته نمایید. یک قطعه نخ پنچرگیری را داخل شیار فرو ببرید تا تمام سطح پنچر شده لاستیک را بگیرد. با چاقویی تیز، نخ تیوبلس اضافی را برش دهید. پس از وارد کردن نخ، فشار هوا را چک کنید تا مطمئن شوید که پنچر گیری به روش تیوبلس به طور کامل انجام شده است.
پنچرگیری خودرو با استفاده از اسپری
اسپری پنچرگیری یک روش سریع و آسان برای پنچرگیری خودرو است. با این روش، نوک اسپری پنچرگیری را روی والو تیوبلس قرار داده و شروع به اسپری کردن نمایید این کار باعث ایجاد فشار درون لاستیک میشود. اگر از اسپری پنچرگیری استفاده کردهاید، باید به طور منظم فشار هوا را بررسی کنید و در صورت لزوم، برای تعمیرات دائمی به یک مرکز خدمات خودرو مراجعه کنید.
پنچرگیری با مایع پنچرگیری
مایع پنچرگیری یک راه حل دیگر برای پنچرگیری خودرو است. برای انجام پنچرگیری با اسپری پنچرگیری، ابتدا باید مایع را به داخل لاستیک پنچر شده ریخت. در مرحله بعد باید لاستیک را بچرخانید تا همه قسمتهای لاستیک به مایع آغشته شود. سپس باید لاستیک را باد کرد و فشار هوا را با دستگاه درجه باد بررسی کنید. اگر فشار هوا در حالت مناسب است، پنچرگیری با مایع پنچرگیری به خوبی انجام شده است.
مراحل پنچر گیری به روش تیوبلس
پنچرگیری لاستیک تیوبلس نسبت به لاستیک با تیوب کار سختتری است و به دقت بیشتری نیاز دارد. در ادامه مراحل پنچر گیری به روش تیوبلس را برای شما توضیح می دهیم:
خارج کردن لاستیک از روی حلقه (رینگ) چرخ
برای پنچرگیری لاستیک تیوپلس، نخست باید لاستیک را از روی حلقه خارج کرد. برای این منظور، باید قسمتی از لاستیک را با دست از حلقه جدا کرده و سپس لاستیک را به آرامی از روی حلقه بیرون بکشید.
یافتن محل پنچر
حال که تیوب جدا شده است، باید محل پنچر را پیدا کنید. برای این منظور، میتوانید تیوب را به آرامی باد کنید و پنچر را با استفاده از آب یا ترکیبی از آب و صابون پیدا کنید.
ابزار مناسب برای تعمیر لاستیک
برای اینکه بتوانید لاستیک را تعمیر کنید نیاز به ابزارهایی دارید. از جمله این ابزار میتوان به آچار، جک، پیچ گوشتی یا انبر دست برای خارج کردن جسم خارجی که باعث پنچری شده، مایع، اسپری یا نخ پنچرگیری اشاره نمود.
تعمیر تیوب
پس از پیدا کردن محل پنچری، باید تیوب را تعمیر کنید. برای این منظور، میتوانید از یکی از روشهای فوق برای تعمیر استفاده نمایید.
جایگذاری لاستیک
پس از تعمیر تیوب، باید لاستیک را دوباره جایگزین کنید. برای این منظور، لاستیک را به آرامی به داخل حلقه برگردانید و سپس قسمتی از لاستیک را روی حلقه چرخ ثابت کنید.
باد دادن لاستیک
حال، باید لاستیک را باد دهید. برای این منظور، از پمپ هوا استفاده کرده و فشار هوا را به مقدار مناسب برای خودروتان بدهید. پس از انجام این مراحل، بهتر است فشار هوا را با دستگاه درجه باد بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تنظیم کنید.
چه زمانی پنچرگیری جواب نمیدهد؟
پنچرگیری معمولاً در بسیاری از موارد مشکل پنچری را حل میکند. اما در بعضی موارد خاص، پنچرگیری جواب نمیدهد و نیاز به تعویض لاستیک است. اگر ناحیه پنچری لاستیک تیوپلس بسیار بزرگ باشد، مانند شکاف یا سوراخ عمیق در لاستیک، پنچرگیری معمولاً نمی تواند مشکل را حل کند. اگر پنچرگیری باعث آسیب به قسمتهای دیگری از لاستیک مانند تسمه های داخلی یا سیمها شود، پنچرگیری تنها به مشکلات بیشتر خواهد انجامید. همچنین در بعضی موارد، لاستیکهایی که قدیمی و فرسوده شدهاند، ممکن است با پنچرگیری موقت کار کنند ولی به طور کامل مشکل حل نمیشود.
بایدها و نبایدهای استفاده از لاستیک Tubels
باید همیشه به فشار لاستیک دقت کنید و اطمینان حاصل کنید که فشار لاستیک در محدوده مناسب است. لاستیک تیوپلس همانند هر لاستیک دیگری نیاز به تعویض دارد. بر اساس شرایط مسیر و سابقه استفاده، توصیه می شود لاستیک ها را به طور منظم بررسی و تعویض کنید. هر چند وقت یکبار جای لاستیکهای جلو و عقب را عوض کنید تا میزان فرسودگی لاستیکها به صورت یکسان باشد. سعی کنید در پنچر گیری به روش تیوبلس از اسپریهای اسیدی روی لاستیک تیوپلس استفاده نکنید و با انجام این کار عمر مفید لاستیک خود را افزایش دهید.
سخن پایانی
تیوبلس یک فناوری نوآورانه در زمینه لاستیکها است که به واسطه حذف نیاز به تیوب و استفاده از لاستیک تمام شده است. این فناوری برای رانندگان و سازندگان خودروها بسیار جذاب است زیرا باعث افزایش تحمل و عمر مفید لاستیک میشود و همچنین بهبود عملکرد، ایمنی و کاهش هزینه های نگهداری مربوط به لاستیک را فراهم می کند.