درجه باد لاستیک و انواع آن

درجه باد لاستیک

درجه باد لاستیک، ابزاری است که برای اندازه‌گیری و تنظیم فشار هوای داخل لاستیک‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه می‌تواند به‌صورت آنالوگ (با عقربه) یا دیجیتال (با نمایشگر) باشد و کاربر به‌راحتی می‌تواند فشار باد لاستیک‌ها را بادقت بررسی و تنظیم کند. همچنین درجه باد لاستیک به فشار هوای داخل لاستیک گفته می‌شود که معمولاً بر حسب واحدهای پوند بر اینچ مربع (psi)، کیلوپاسکال (kPa) یا بار (bars) اندازه‌گیری می‌شود. فشار مناسب برای لاستیک‌ها بستگی به نوع خودرو و شرایط رانندگی متفاوت است، اما به‌طورکلی بین 30 تا 35 psi (معادل 2 تا 2.5 بار) توصیه می‌شود. با ما همراه باشید در ادامه این مقاله به انواع درجه باد لاستیک و نحوه کار هر کدام خواهیم پرداخت.

انواع مختلف درجه باد لاستیک

دستگاه‌های درجه باد لاستیک در تجهیزات آپاراتی به چند نوع مختلف تقسیم می‌شوند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. در زیر به معرفی چند مورد از آنها می‌پردازیم:

۱. درجه باد دیجیتال

  • دارای صفحه‌نمایش دیجیتال برای نمایش فشار باد.
  • قابلیت تنظیم اتوماتیک باد لاستیک بدون نیاز به تنظیم دستی.
  • در مغازه‌های آپارتی، فروشگاه‌های لاستیک‌فروشی و تعمیرگاه‌های خودرو استفاده می‌شود.

۲.درجه باد آنالوگ (عقربه‌ای)

  • از یک عقربه و مقیاس برای نمایش فشار باد استفاده می‌کند.
  • یکی از ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین انواع درجه بادآست.
  • معمولاً برای استفاده‌های عمومی و در مکانیکی‌ها کاربرد دارد.

۳.درجه باد خودکاری

  • دارای طراحی نازک و کشیده شبیه خودکار و برای اطلاع از میزان باد تایر خودرو مناسب است.
  • کار با آن بسیار ساده است و به‌راحتی به سوپاپ لاستیک متصل می‌شود.

۴.درجه باد جیبی

  • کوچک و قابل‌حمل و دارای باتری لیتیومی است.
  • می‌تواند در کمتر از یک دقیقه یک تایر را باد کند.
  • دارای صفحه‌نمایش دیجیتال برای نشان‌دادن فشار است.

۵.گیج باد چراغ‌دار

  • دارای چراغ برای استفاده در شرایط نور کم.
  • مناسب برای بررسی فشار باد در مکان‌های تاریک.

۶.درجه باد اتوماتیک

  • به‌صورت اتوماتیک فشار را تنظیم می‌کند.
  • در مغازه‌های آپاراتی، کارگاه‌ها و مراکز خدماتی بزرگ استفاده می‌شود و قابلیت تخلیه خودکار باد را دارد.

 

درجه باد لاستیک

بهترین مدل‌های درجه باد لاستیک

۱. مدل‌های دیجیتال

  • درجه باد لاستیک دیجیتال پارسیان صنعت P-931
  • ویژگی‌ها: تنظیم اتوماتیک باد، نمایشگر LCD، رطوبت‌گیر برای جلوگیری از ورود رطوبت.
  • کاربرد: مناسب برای خودروهای سواری و سنگین، استفاده در تعمیرگاه‌ها و مغازه‌های آپاراتی.

۲. درجه باد دیجیتال هوشمند ویل تک

  • ویژگی‌ها: تنظیم فشار باد از 25 تا 145 PSI، قابلیت نمایش متون تبلیغاتی، سیستم سخنگو.
  • کاربرد: مناسب برای مغازه‌های آپاراتی‌.

۳.گیج فشار باد دیجیتالی LEONARDO

  • ویژگی‌ها: دقت اندازه‌گیری 0.01 PSI، چهار واحد اندازه‌گیری (PSI, BAR, Kgf/cm², kPa)، مقاوم در برابر رطوبت و گرما.
  • کاربرد: مناسب برای لاستیک دوچرخه و خودرو، مخازن تصفیه آب.

۴. درجه باد آنالوگ

  • ویژگی‌ها: ساده و قابل‌حمل، با عقربه برای نمایش فشار.
  • کاربرد: استفاده عمومی و در مکانیکی‌ها.

    درجه باد لاستیک
    درجه باد لاستیک

 

نحوه کار و خواندن درجه باد

نحوه کار با درجه باد لاستیک به‌صورت زیر است:

  • باز کردن درپوش سوپاپ: ابتدا درپوش سوپاپ لاستیک را باز کنید.
  • اتصال شیلنگ: شیلنگ درجه باد را به سوپاپ وصل کنید تا عقربه فشارسنج حرکت کند.
  • بررسی فشار: چند بار شیلنگ را متصل و جدا کنید تا عدد فشارسنج ثابت شود. سپس به عقربه نگاه کنید که روی چه عددی ایستاده است.

برای افزایش باد، اهرم قفل را نگه دارید تا باد به لاستیک اضافه شود. برای کاهش باد، کمی اهرم را رها کنید تا هوا از لاستیک خارج شود. عقربه فشارسنج معمولاً دو واحد اندازه‌گیری (PSI و BAR) دارد. مقدار فشار باد لاستیک شما بر اساس عددی که عقربه نشان می‌دهد تعیین می‌شود. فشار استاندارد معمولاً بین 30 تا 35 PSI (معادل 2 تا 2.5 BAR) است، اما بسته به نوع خودرو و شرایط جوی ممکن است متفاوت باشد.بهترین زمان برای اندازه‌گیری فشار باد، زمانی است که لاستیک‌ها سرد هستند و خودرو بیش از 4 کیلومتر حرکت نکرده باشد.

فشار باد باید به صورت دوره‌ای (حداقل یک بار در ماه) بررسی شود.برای خرید درجه باد لاستیک، انواع کمپرسور باد و سایر تجهیزات آپاراتی میتوانید به سایت بازرگانی افضلی مراجعه کنید.

 

جدول تنظیم باد لاستیک برای خودروهای سبک

جدول تنظیم باد لاستیک برای خودروهای سبک به شرح زیر است. این مقادیر بر اساس نوع و مدل خودرو متفاوت است:

مدل خودروفشار باد لاستیک جلو (psi)فشار باد لاستیک عقب (psi)
پژو 4052929
پژو پارس3430.5
پژو 2063434
تندر 90 (185/70/15)3229
تندر 90 (185/70/14)2929
سمند و سمند سورن2929
رانا3333
تیبا3333
پراید2929
کوئیک3131
درجه باد لاستیک
درجه باد لاستیک

 

جدول تنظیم باد لاستیک برای خودروهای سنگین

جدول تنظیم باد لاستیک برای خودروهای سنگین، به‌ویژه کامیون‌ها، یک ابزاری مهم برای حفظ ایمنی و عملکرد بهینه خودرو است. فشار باد مناسب لاستیک‌ها نه‌تنها به کنترل بهتر کامیون کمک می‌کند، بلکه می‌تواند مصرف سوخت را کاهش داده و عمر لاستیک‌ها را افزایش دهد. تنظیم باد لاستیک باید بر اساس وزن بار و نوع کامیون انجام شود. فشار نامناسب می‌تواند منجر به سایش غیریکنواخت لاستیک‌ها، افزایش مصرف سوخت و حتی خطرات جانی در جاده شود.

فشار هوا (PSI)وزن محور (کیلوگرم)نوع محور
80-100تا 4000محور جلو
85-100 4001-4500محور جلو
90-100 4501-5000محور جلو
95-105 5001-5500محور جلو
100-110 5501-6000محور جلو
105-120 بیشتر از 6000محور جلو
80-100 تا 4000محور عقب تک
85-100 4001-4500محور عقب تک
90-100 4501-5000محور عقب تک
95-105 5001-5500محور عقب تک
100-110 5501-6000محور عقب تک
105-120 بیشتر از 6000محور عقب تک

 

اهمیت استفاده از درجه باد

  •  تنظیم صحیح باد لاستیک‌ها به جلوگیری از حوادث و تصادفات کمک می‌کند. فشار نامناسب می‌تواند منجر به کاهش چسبندگی تایر به جاده و افزایش خطر هیدروپلنینگ شود.
  • فشار باد مناسب باعث کاهش مقاومت غلتشی می‌شود که در نتیجه مصرف سوخت را کاهش می‌دهد و عمر لاستیک‌ها را افزایش می‌دهد.
  •  با تنظیم صحیح باد، سایش نامتقارن لاستیک‌ها کاهش می‌یابد و هزینه‌های تعویض و نگهداری خودرو نیز کمتر خواهد شد.
  •  تایرهای با فشار مناسب کنترل بهتری در شرایط مختلف جاده فراهم می‌کنند و باعث راحتی بیشتر در رانندگی می‌شوند.
  •  فشار باد مناسب از آسیب به دیواره‌های جانبی تایر و ترکیدگی آن‌ها به‌ویژه در سرعت‌های بالا جلوگیری می‌کند.

از بکس بادی 2 2 درجه باد لاستیک و انواع آن

 تأثیر فشار باد لاستیک‌ها بر میزان سوخت

فشار باد لاستیک‌ها تأثیر مستقیم و قابل‌توجهی بر میزان مصرف سوخت خودرو دارد.

  • افزایش مقاومت غلتشی: وقتی فشار باد لاستیک‌ها کمتر از حد توصیه شده باشد، مقاومت غلتشی افزایش می‌یابد. این به معنای نیاز به نیروی بیشتری از موتور برای حرکت خودرو است که منجر به افزایش مصرف سوخت می‌شود.
  • سایش نامتقارن لاستیک‌ها: فشار نامناسب می‌تواند باعث سایش غیریکنواخت لاستیک‌ها شود که این امر نیز به کاهش عمر مفید لاستیک و افزایش هزینه‌های تعویض منجر می‌شود.
  • کاهش کارایی خودرو: تایرهایی با فشار پایین به دلیل سطح تماس بیشتر با جاده، چسبندگی کمتری دارند و در نتیجه عملکرد خودرو تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. این موضوع می‌تواند منجر به افزایش مصرف سوخت در شرایط مختلف رانندگی شود.
  •  بهینه‌سازی مصرف سوخت: تنظیم صحیح فشار باد لاستیک‌ها نه‌تنها ایمنی را افزایش می‌دهد؛ بلکه به بهبود کارایی موتور و کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند. بررسی منظم و تنظیم دقیق فشار باد لاستیک‌ها می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌های سوخت منجر شود.

در نتیجه، حفظ فشار باد مناسب در لاستیک‌ها نه‌تنها بر ایمنی و عملکرد خودرو تأثیرگذار است، بلکه نقش مهمی در کاهش هزینه‌های سوخت نیز دارد.

 

 

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *