تنظیم باد لاستیک خودرو در تابستان و زمستان

تفاوت باد لاستیک در تابستان و زمستان 

تنظیم باد لاستیک‌ها بر اساس تغییرات دما و فصل بسیار مهم است. همانطور که اطلاع دارید، باد لاستیک‌ ماشین به صورت گازی است که در دمای بالا منبسط و در دمای پایین منقبض می‌شود. بنابراین، در زمستان به دلیل سردی هوا و پایین آمدن دما، باد داخل لاستیک‌ها منقبض می‌شود و فشار باد کاهش می‌یابد. بنابراین، باید در فصل زمستان فشار باد لاستیک‌ها را بیشتر کنید. اما در تابستان، به دلیل گرم شدن هوا، باد لاستیک‌ ماشین منبسط می‌شود و فشار باد افزایش می‌یابد. بنابراین، در فصل تابستان باید مقدار باد لاستیک‌ها را کاهش داد تا فشار هوا درون لاستیک‌ها به حد مناسبی کاهش یابد.تنظیم باد در لاستیک‌ها با استفاده از کمپرسور باد که در مغازه های آپاراتی وجود دارد، انجام میگیرد. در ادامه این مقاله از بازرگانی افضلی به نحوه تنظیم باد لاستیک خودرو در تابستان و زمستان خواهیم پرداخت.

ایمنی یکی از نکات مهم در هنگام نگهداری خودرو است. بخش قابل ملاحظه‌ای از ایمنی یک خودرو توسط کارخانه سازنده و طبق استانداردهای مربوط، تعیین می‌شود. تنظیم باد لاستیک‌ ماشین یکی از جنبه‌های اصلی نگهداری و ایمنی خودرو است که کم توجهی به آن می‌تواند منجر به مشکلات متعددی شود. تنظیم مناسب باد لاستیک‌ها اثر مستقیم بر مصرف سوخت، کنترل و هندلینگ خودرو، پایداری در رانندگی و خطراتی مانند سایش لاستیک‌ها دارد.

تفاوت تنظیم باد لاستیک خودرو در تابستان و زمستان

تفاوت باد لاستیک در تابستان و زمستان 
تفاوت باد لاستیک در تابستان و زمستان

قطعا تفاوت باد لاستیک در تابستان و زمستانبرای ایمنی رانندگان و سرنشینان آن بسیار تاثیر گذار است. تغییرات دمایی در شرایط مختلف آب‌وهوایی می‌تواند بر فشار باد لاستیک‌ ماشین تأثیر بگذارد بنابراین تنظیم مقدار باد لاستیک ماشین در تابستان و زمستان بسیار مهم است.  در زمستان، با کاهش دما، باد لاستیک‌ها منقبض می‌شود و فشرده‌تر می‌شود. این منجر به کاهش فشار باد درون لاستیک‌ها می‌شود که در نتیجه شکل دایروی لاستیک‌ها تغییر میکند و باعث تاثیر منفی در رانندگی و استحکام لاستیک‌ها را تحت تأثیر قرار گیرد. با توجه به این موضوع، کارشناسان افزایش 1 PSI فشار باد در لاستیک‌ها به ازای هر 5 درجه کاهش دما را توصیه میکنند و می‌تواند باعث حفظ شکل دایروی لاستیک‌ها شوند.
در نقطه مقابل در فصل تابستان با گرم شدن هوا، باد لاستیک‌ها نیز افزایش می‌یابد و این منجر به افزایش اصطکاک جنبشی در لاستیک‌ها می‌شود. اگر در فصل تابستان باد لاستیک‌های خود را به خوبی تنظیم نکنید، فشار بالای هوای درون لاستیک‌ها و افزایش اصطکاک می‌تواند به ترکیدگی لاستیک‌ها منجر شود. بنابراین، توصیه مغازه های آپاراتی برای افزایش 1 PSI فشار باد لاستیک‌ها به ازای هر 10 درجه افزایش دما در فصل تابستان، منطقی و ضروری است. با این کار، شکل دایروی لاستیک‌ها حفظ می‌شود و احتمال ترکیدگی لاستیک‌ها کاهش می‌یابد.
برای خرید کمپرسور باد و تجهیزات آپاراتی میتوانید به سایت بازرگانی افضلی مراجعه کنید. در این سایت انواع برند کمپرسورهای باد وجود دارد که شما میتوانید بر اساس نیاز خود کمپرسور باد را خریداری کنید.

مقدار تنظیم باد لاستیک خودروهای ایرانی در تابستان و زمستان

 تغییرات دمایی بر فشار باد لاستیک‌ ماشین بسیار تاثیر گذار است.

  • در زمستان بدلیل اینکه دمای هوا سرد است و باد لاستیک‌ منقبض می‌شود، باید فشار باد لاستیک‌ ماشین  را بیشتر کرد.در زمستان به ازای هر 5 درجه کاهش دما، باد لاستیک را 1 PSI افزایش دهید. اما باید توجه داشت که این استاندارد ممکن است بر اساس نوع خودرو و لاستیک‌ها تغییر کند.
  • در فصل تابستان به دلیل افزایش دما و انبساط هوا درون لاستیک‌ها، باید فشار باد را کمی کاهش دهید. این کاهش معمولاً تا حدود 0.2 تا 0.3 بار (3 تا 5 Psi) است.
  •  فشار باد لاستیک خودرو پژو 206 برای شهر و اتوبان‌ها را 2.3 بار یا 34Psi تنظیم کنید و در فصل تابستان این مقدار را به مقدار کمتری مثلاً 2.1 بار یا 31Psi تنظیم کنید.
  • میزان فشار باد مناسب برای لاستیک‌های خودروهای پژو پارس و پژو 405 مطابق توصیه‌های مهندسان، 29Psi برای محیط شهری و 31Psi برای رانندگی در اتوبان میباشد.

    مطلب پیشنهادی:درجه باد لاستیک و انواع آن

تفاوت باد لاستیک در تابستان و زمستان 
تفاوت باد لاستیک در تابستان و زمستان

مزایای تنظیم باد لاستیک در تابستان و زمستان

  • کاهش مصرف سوخت
  • افزایش شتاب خودرو
  • افزایش عمر لاستیک‌ها
  • بهبود عملکرد موتور
  • عملکرد صحیح موتور
  •  کنترل و هندلینگ بهتر حرکت ماشین
  • کنترل راحت فرمان و کنترل راحت ماشین هنگام دور زدن در گردنه ها
  • افزایش طول عمر مفید تایرها به خصوص در زمان حرکت در مسیرهای ناهموار و پیچ‌ها
  • جلوگیری از لاستیک سایی و حفظ فرم و ظاهر دایره شکل تایرها
  • کنترل اصطکاک جنبشی تایر و پیشگیری از بالا رفتن بیش از حد حرارت آن
  • جلوگیری از ترکیدن لاستیک در اثر فشار زیاد وزن خودرو
  • دفع ضربه‌های جاده و ایجاد حرکتی روان و نرم در ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *