جک سوسماری و جک روغنی هرکدام ویژگیها و کاربردهای خاص خود را دارند. جک سوسماری به دلیل ظرفیت بالا، پایداری بیشتر و طراحی افقی برای بلند کردن کل خودرو، گزینهای مناسب برای تعمیرگاهها و مکانیکها است. از سوی دیگر، جک روغنی بهخاطر ابعاد کوچکتر و وزن سبکتر، برای استفاده در فضاهای محدود و بلند کردن یک سمت خودرو مناسبتر است. انتخاب بین این دو بستگی به نیاز خاص شما، مانند نوع خودرو، فضای موجود و میزان وزن مورد نیاز برای بلند کردن دارد.
در ادامه این مقاله به تفاوتها و مقایسه جک سوسماری و جک روغنی خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.
ویژگی | جک سوسماری | جک روغنی |
طراحی | طراحی افقی و بزرگتر برای تحمل وزنهای سنگین | طراحی جمع و جور و سبکتر برای استفاده در فضاهای محدود |
ظرفیت تحمل وزن | ۲ تا ۵ تن (برای خودروهای سنگینتر) | ۱ تا ۲ تن (برای خودروهای سبکتر) |
پایداری | دارای پایههای عریض برای پایداری بیشتر و ایمنی بالا | پایداری کمتر و نیاز به دقت بیشتر در قرارگیری |
استفاده آسان | استفاده راحت با مکانیزم هیدرولیکی قوی و دسته بلند | حمل و نقل آسان، اما نیاز به دقت بیشتر در تنظیم |
اندازه و وزن | بزرگتر و سنگینتر، برای استفاده در تعمیرگاهها | کوچکتر و سبکتر، برای استفاده در فضاهای محدود |
قطعات | بدنه اصلی، پایههای عریض، سیستم هیدرولیکی پیچیده | بدنه جمع و جور، سیلندر هیدرولیکی، سوپاپ ایمنی |
نحوه عملکرد | پمپاژ روغن هیدرولیکی به سیلندر برای بلند کردن خودرو | پمپاژ روغن هیدرولیکی به سیلندر برای بلند کردن یک سمت خودرو |
مناسب برای | تعمیرگاهها و مکانیکها، بلند کردن کل خودرو | فضاهای محدود، بلند کردن یک سمت خودرو |
تفاوت جک روغنی و سوسماری
همانطور که در بالا به این نکته اشاره کردیم جک سوسماری و جک روغنی دو نوع جک هیدرولیکی هستند که از آنها برای بلندکردن خودروها استفاده میشود. جک سوسماری و جک روغنی تفاوتهایی با هم دارند.
جک سوسماری با ظرفیت تحمل وزنهای سنگین و طراحی مناسب برای قرارگیری در زیر خودرو قادر به بلندکردن کل خودرو است و بیشتر در تعمیرگاهها کاربرد دارد.
در مقابل، جک روغنی به دلیل سبکوزن بودن، قابلیت حمل آسانتر، طراحی جمعوجور، فقط میتواند یک سمت خودرو را بلند کند و برای فضاهای محدود مورداستفاده قرار میگیرد.
ظرفیت جک ها
ظرفیت جکها یکی از عوامل مهم در انتخاب نوع جک مناسب برای کارهای مختلف است. ظرفیت جکها به میزان وزنی که میتوانند بلند کنند گفته میشود. جک سوسماری دارای ظرفیت بالاتری است و میتواند بهراحتی وزنهای سنگینی مانند خودروهای بزرگ و سنگین را بلند کند.
این جکها دارای ظرفیتهایی در حدود ۲ تا ۵ تن هستند. از طرف دیگر، جک روغنی معمولاً ظرفیت کمتری که معمولاً بین ۱ تا ۲ تن متغیر دارد و برای بلندکردن خودروهای سبکتر طراحی شده است.
برای خرید انواع جک ماشین از جمله جک سوسماری، جک روغنی بادی و سایر تجهیزات آپارانی میتوانید به سایت بازرگانی افضلی سر بزنید.
ثبات جک ها
ثبات جکها به توانایی آنها در حفظ تعادل و ایستایی در حین بلندکردن بار اشاره دارد. جک سوسماری به دلیل طراحی خاص و پایههای عریض که دارد، پایداری بیشتری در هنگام بلندکردن خودرو دارد و میتواند خودرو را به طور ایمن بلند کند.
این نوع جک ماشین معمولاً در تعمیرگاهها استفاده میشود و هنگام استفاده از آن خطر سقوط بار کمتر میشود. در مقابل، جک روغنی به دلیل طراحی جمع و جوری که دارد، قادر به بلندکردن وزنهای سنگین نیست، پایداری کمتری دارد.
این جکها میتوانند تنها یک سمت خودرو را بلند کنند و برای جلوگیری از بیثباتی و کاهش سقوط بار نیاز بهدقت بیشتری در هنگام قرارگیری در زیر خودرو دارید. استفاده نادرست یا بارگذاری بیش از حد میتواند منجر به سقوط بار شود.
اگر از جک سوسماری بهطور مداوم در تعمیرگاه یا هنگام تعویض تایر استفاده میکنید، بهتر است با روشهای نگهداری صحیح آن آشنا باشید. ما در مقاله روش های نگهداری و افزایش عمر جک سوسماری ارائه دادهایم که رعایت آنها میتواند از خرابیهای ناگهانی جلوگیری کند.
استفاده آسان از جک ها
استفاده آسان از جکها بهسادگی و راحتی کاربر در بلندکردن خودرو گفته میشود. جک سوسماری به دلیل طراحی افقی و مکانیزم هیدرولیکی قوی که دارد، استفاده راحتتری دارد و به کاربران اجازه میدهد تا با حداقل تلاش، خودرو را به ارتفاع موردنظر بلند کنند.
این جکها دارای دستههای بلند و کنترلهای واضح هستند که کار با آنها را برای کاربران آسان میکند.
از سوی دیگر، جک روغنی به دلیل ابعاد کوچکتر و وزن سبکتر، برای حملونقل و استفاده در فضاهای محدود بسیار مناسب است.
اما نیاز بهدقت بیشتری در تنظیم موقعیت و قرارگیری داشته باشد تا از بیثباتی جلوگیری شود. بهطورکلی، هر دو نوع جک دارای ویژگیهای خاص خود هستند که میتوانند تجربه کاربری متفاوتی را ارائه دهند.
اندازه و وزن جکها
اندازه و وزن جکها به طور مستقیم بر قابلیت حمل و استفاده آنها تأثیر میگذارد. جک سوسماری معمولاً بزرگتر و سنگینتر از جک روغنی است، زیرا این نوع جکها برای بلندکردن کل خودرو و تحمل وزنهای بالاتر (بین ۲ تا ۵ تن) طراحی شده است. این جکها دارای ابعاد بزرگتری هستند و در تعمیرگاهها و مکانیکیها از آنها استفاده شوند و دارای چرخهایی هستند که حمل و جابهجایی آنها را آسان میکند.
جک روغنی طراحی جمع و جوری دارد و سبکتر است، در ظرفیتهای کمتر (۱ تا ۲ تن) طراحی شده است که آن را برای استفاده در فضاهای محدود مناسبتر میکند.
این جکها به دلیل ابعاد کوچکترشان میتوانند بهراحتی در صندوقعقب خودرو یا زیر صندلی قرار گیرند و برای کاربرانی که نیاز به ابزارهای قابلحمل دارند، گزینهای ایدئال هستند.
قطعات و عملکرد جکها
جکها از چندین قطعه اصلی تشکیل شدهاند که هر یک نقش مهمی در عملکرد کلی آنها ایفا میکند. جک سوسماری معمولاً شامل یک بدنه اصلی، پایههای عریض برای ثبات جک در هنگام بلندکردن خودرو، یک سیستم هیدرولیکی با سیلندر و پیستون، و یک دسته برای کنترل ارتفاع است.
اما اجزا جک روغنی شامل بدنه جمعوجور، سیلندر هیدرولیکی، پیستون و دستهای برای عملکردن هستند. این جکها معمولاً دارای یک سوپاپ ایمنی نیز هستند که از بارگذاری بیش از حد جلوگیری میکند. طراحی ساده و کارآمد این قطعات باعث میشود که استفاده از جک روغنی آسان باشد، اما نیاز بهدقت بیشتری در تنظیم موقعیت دارد.
نحوه عملکرد جک سوسماری و جک روغنی
جک سوسماری و جک روغنی هر دو از مکانیزم هیدرولیکی برای بلندکردن بار استفاده میکنند، اما عملکرد آنها در هنگام بلندکردن خودرو متفاوت است. عملکرد جک سوسماری بدینگونه است که کاربر با فشاردادن دسته، روغن هیدرولیک را به داخل سیلندر پمپ میکند که باعث بالارفتن پیستون و در نتیجه بلندشدن بازوی بالابرنده میشود.
این طراحی به جک امکان میدهد تا کل خودرو را به ارتفاعی قابلتوجه (حدود ۱ متر) بلند کند که برای تعمیرات و تعویض لاستیک بسیار مناسب است. از سوی دیگر، جک روغنی نیز با استفاده از فشار هیدرولیکی عمل میکند، اما معمولاً برای بلندکردن یک سمت خودرو طراحی شده است.
اگر جک روغنی شما بهدرستی کار نمیکند یا بهسختی بالا میآید، ممکن است نیاز به هواگیری داشته باشد. در مقاله چگونه جک روغنی را هواگیری کنیم؟ به زبان ساده توضیح دادهایم چطور این کار را در خانه یا محل کار انجام دهید و عملکرد جک را به حالت ایدهآل برگردانید.
در این جک، با پایین آوردن دسته، روغن به داخل سیلندر پمپ میشود و پیستون بالا میرود. برای پایین آوردن بار، سوپاپ تخلیه باز میشود تا روغن به مخزن برگردد و بار بهآرامی پایین بیاید. این نوع جک بیشتر برای کارهای سبکتر و در فضاهای محدود استفاده میشود.