درجه تنظیم باد لاستیک خودرو چقدر است؟

تنظیم فشار باد لاستیک

جدول تنظیم فشار باد لاستیک خودروهای مختلف به شرح زیر است (مقادیر بر حسب PSI):

نوع خودروفشار باد لاستیک جلوفشار باد لاستیک عقبابعاد استاندارد لاستیک
گروه پراید2929R13 165/65
تیبا3333R13 175/70
کوییک3131R14 185/65
آریو3232R15 195/65
گروه پژو 4052930R14 185/65
پژو پارس2930.5R15 185/65
پژو 2063333R14 185/65
دنا2929R15 185/65
دنا توربو3231R16 205/50
سمند2931R15 185/65
رانا3333R14 185/65
ال 902932R15 185/65
وانت آریسان3543R15 185/65
تندر ۹۰ (185/70/15)3229R15 185/70
هایما3434 R17 235/65
کپچر3134 R17 235/65

نکات مهمی که در هنگام تنظیم لاستیک باد باید به آن توجه کنید:

  • فشار باد لاستیک باید در حالت سرد بودن لاستیک اندازه‌گیری و تنظیم شود.
  • در فصول گرم فشار باد را کمی کاهش و در فصول سرد کمی افزایش دهید تا فشار بین ۳۰ تا ۳۵ PSI حفظ شود.
  • تنظیم باد صحیح باعث افزایش عمر لاستیک، کاهش مصرف سوخت و ایمنی بیشتر خودرو می‌شود.
  • برای تنظیم دقیق‌تر و متناسب با شرایط خودرو، به دفترچه راهنمای خودرو یا مراکز معتبر مراجعه کنید.

تنظیم فشار باد لاستیک

علائم کم‌بودن باد لاستیک خودرو

علائم کم‌بودن باد لاستیک خودرو عبارت‌اند از:

  • سروصدای غیرعادی در کابین خودرو: کم‌بودن باد لاستیک باعث افزایش اصطکاک بین لاستیک و سطح جاده می‌شود که منجر به ایجاد صدای غیرمعمول و ضربات نامتعارف به کابین می‌گردد.
  • کاهش قدرت فرمان‌پذیری: فشار کم‌باد باعث افزایش سطح تماس لاستیک با زمین می‌شود که در نتیجه فرمان‌پذیری خودرو کاهش‌یافته و کنترل خودرو هنگام پیچیدن یا تغییر مسیر سخت‌تر می‌شود.
  • نرم‌شدن لاستیک و کاهش عمر آن: کم‌بودن باد باعث افزایش اصطکاک و تولید گرمای بیش از حد در لاستیک می‌شود که به فرسایش سریع‌تر آج و کاهش عمر مفید لاستیک منجر می‌گردد.
  • افزایش مصرف سوخت و کاهش کارایی خودرو: کم‌بودن باد لاستیک باعث افزایش مقاومت غلتشی و در نتیجه مصرف سوخت بیشتر و فشار بیشتر روی موتور می‌شود.
  • افزایش فاصله توقف خودرو: لاستیک‌های کم‌باد چسبندگی کمتری دارند که باعث طولانی‌تر شدن مسافت توقف در هنگام ترمزگیری می‌شود.
  • هشدار سیستم مانیتورینگ فشار باد (TPMS): در خودروهای مجهز، روشن‌شدن چراغ هشدار TPMS نشان‌دهنده کاهش فشار باد لاستیک است.

مطلب پیشنهادی: بهترین بالانس برای لاستیک ماشین کدام است؟

تنظیم فشار باد لاستیک

خطرات کم‌باد بودن لاستیک خودرو

خطرات کم‌باد بودن لاستیک خودرو شامل موارد زیر است:

  • کاهش ایمنی: افزایش اصطکاک و داغ‌شدن لاستیک باعث ترکیدن و انفجار آن می‌شود، که کنترل خودرو را از دست راننده خارج کرده و خطر تصادف را بالا می‌برد.
  • کاهش کنترل خودرو: فشار کم باعث کاهش فرمان‌پذیری در پیچ‌ها و افزایش احتمال لغزش و انحراف می‌شود.
  • افزایش مصرف سوخت: کم‌باد بودن لاستیک مقاومت غلتشی را افزایش می‌دهد و باعث مصرف بیشتر سوخت می‌شود.
  • افزایش مسافت ترمزگیری: لاستیک‌های کم‌باد چسبندگی کمتری دارند و مسافت توقف در شرایط اضطراری افزایش می‌یابد.
  • آسیب به قطعات خودرو: فشار کم به سیستم تعلیق و قطعات خودرو آسیب زده و عمر آنها را کاهش می‌دهد.
  • فرسایش سریع‌تر لاستیک: اصطکاک زیاد باعث ساییدگی سریع‌تر و خرابی لاستیک می‌شود.
  • خطرات محیط زیستی: پنچری و پارگی لاستیک‌های کم‌باد موجب هزینه‌های اضافی و آلودگی محیط‌زیست می‌شود.

مراحل تنظیم‌کردن باد لاستیک خودرو

مراحل تنظیم باد لاستیک خودرو به شرح زیر است:

  1. ابتدا درپوش و الف تایر را باز کنید. این کار باعث خالی‌شدن باد نمی‌شود؛ بلکه فقط مانع ورود گردوغبار به داخل لاستیک می‌شود.
  2. فشار باد لاستیک‌ها را با فشارسنج (آنالوگ یا دیجیتال) اندازه‌گیری کنید. بهتر است فشار هر چهار لاستیک را بررسی کنید.
  3. کمپرسور هوا را روشن کنید و شلنگ آن را به والف لاستیک متصل نمایید تا باد وارد لاستیک شود. شلنگ را چند ثانیه نگه دارید تا فشار باد به مقدار مطلوب برسد.
  4. پس از بادکردن، دوباره فشار باد لاستیک را با فشارسنج اندازه‌گیری کنید. اگر فشار بیش از حد است، با فشاردادن فشارسنج کمی باد خالی کنید.
  5. درپوش والف‌ها را مجدداً سر جای خود قرار دهید.

مطلب پیشنهادی:  بررسی بهترین برندهای جک ماشین ایرانی و خارجی

تنظیم فشار باد لاستیک

بهترین زمان برای تنظیم باد لاستیک

بهترین زمان برای تنظیم باد لاستیک خودرو زمانی است که لاستیک‌ها سرد باشند، یعنی یا در اوایل صبح یا حداقل دو تا سه ساعت پس از توقف خودرو در مکانی ثابت بدون حرکت دادن آن باد لاستیک را باید تنظیم کنید.

دلیل این امر این است که هنگام رانندگی، لاستیک‌ها گرم می‌شوند و فشار باد داخل آن‌ها افزایش می‌یابد؛ اگر در این حالت باد تنظیم شود، پس از خنک شدن لاستیک‌ها فشار باد کاهش یافته و تنظیم نادرست خواهد بود.

همچنین توصیه می‌شود تنظیم باد لاستیک حداقل هر ۳۰ روز یکبار انجام شود یا هر بار که دمای هوا به میزان ۱۰ درجه سانتی‌گراد یا بیشتر تغییر می‌کند.

در فصل زمستان به دلیل انقباض هوا، فشار باد لاستیک‌ها کاهش می‌یابد و باید کمی افزایش داده شود تا کنترل خودرو در شرایط جاده‌های برفی حفظ شود.

در نهایت بهتر است خودرو هنگام تنظیم باد در سایه یا محیطی بدون تابش مستقیم آفتاب قرار گیرد تا فشار باد دقیق‌تر اندازه‌گیری شود. برای خرید انواع کمپرسور باد که یکی از مهمترین وسائل برای تنظیم باد لاستیک است می‌توانید به بازرگانی افضلی مراجعه کنید.

شرایط آب‌وهوایی مؤثر بر باد لاستیک

شرایط آب‌وهوایی تأثیر مستقیم و قابل توجهی بر فشار باد لاستیک خودرو دارد:

  • کاهش دما و فشار باد لاستیک: در هوای سرد، مولکول‌های هوا در داخل لاستیک منقبض می‌شوند و حجم و فشار هوای داخل تایر کاهش می‌یابد. به طور معمول، به ازای هر ۵ درجه سانتی‌گراد کاهش دما، فشار باد لاستیک حدود ۳ درصد کاهش می‌یابد. این موضوع باعث می‌شود در زمستان لاستیک‌ها کم بادتر به نظر برسند و نیاز به تنظیم دقیق‌تر داشته باشند.
  • افزایش دما و فشار باد لاستیک: در هوای گرم، مولکول‌های هوا با سرعت بیشتری حرکت کرده و فضای بیشتری اشغال می‌کنند که باعث افزایش فشار باد داخل لاستیک می‌شود. معمولاً با افزایش ۱۰ درجه فارنهایت (حدود ۵.۵ درجه سانتی‌گراد) دما، فشار باد لاستیک حدود ۱ PSI افزایش می‌یابد. این افزایش فشار در تابستان می‌تواند منجر به تورم بیش از حد لاستیک و خطر ترکیدن آن شود.
  • تأثیر نوسانات دمایی: تغییرات ناگهانی دما، مانند ورود از محیط گرم به سرد یا بالعکس، باعث تغییر سریع فشار باد لاستیک می‌شود که اگر کنترل نشود، ممکن است به ایمنی خودرو آسیب برساند.
  • اهمیت تنظیم فشار باد در فصول مختلف: به دلیل تغییرات فصلی، توصیه می‌شود فشار باد لاستیک‌ها به‌صورت مرتب بررسی و تنظیم شود تا از کم‌باد یا پر باد بودن لاستیک جلوگیری شود و عملکرد، ایمنی و طول عمر لاستیک حفظ گردد.
  • اندازه‌گیری فشار باد در شرایط سرد: برای دقت بیشتر، فشار باد باید زمانی اندازه‌گیری شود که لاستیک‌ها سرد باشند (حداقل ۲ تا ۳ ساعت پس از توقف خودرو)، زیرا فشار باد در لاستیک‌های گرم بالاتر از مقدار واقعی است.

مطلب پیشنهادی: آموزش استفاده از دستگاه بالانس کامیونی

تنظیم فشار باد لاستیک

عدد نوشته شده روی لاستیک چیست؟

اعداد نوشته شده روی لاستیک خودرو اطلاعات مهمی درباره مشخصات فنی و ابعاد تایر ارائه می‌دهند که معمولاً به شکل ترکیبی از عدد و حرف هستند. مهم‌ترین بخش‌های این اعداد عبارت‌اند از:

  • عرض لاستیک (میلیمتر): اولین عدد بعد از حروفی مانند P یا LT نشان‌دهنده عرض لاستیک به میلی‌متر است. مثلاً عدد 225 یعنی عرض لاستیک ۲۲۵ میلی‌متر است.
  • نسبت منظر یا فاق لاستیک (درصد): عددی که بعد از علامت اسلش (/) می‌آید، نسبت ارتفاع دیواره لاستیک به عرض آن را به درصد نشان می‌دهد. مثلاً عدد 55 یعنی ارتفاع دیواره تایر ۵۵ درصد عرض لاستیک است.
  • نوع ساخت (حرف R): حرف R مخفف Radial است و نشان‌دهنده نوع ساخت لاستیک است که رایج‌ترین نوع لاستیک‌های امروزی است.
  • قطر رینگ (اینچ): عدد بعد از حرف R نشان‌دهنده قطر رینگ یا اندازه داخلی لاستیک بر حسب اینچ است. مثلاً R16 یعنی لاستیک برای رینگ ۱۶ اینچی مناسب است.
  • شاخص بار (Load Index): عددی که نشان می‌دهد هر حلقه لاستیک چه وزن یا باری را می‌تواند تحمل کند. این عدد معمولاً بعد از اندازه رینگ نوشته می‌شود.
  • شاخص سرعت (Speed Rating): حرفی که نشان‌دهنده حداکثر سرعت مجاز لاستیک است. مثلاً H به معنی حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت است.
  • کد DOT: نشان‌دهنده تاریخ تولید لاستیک است که معمولاً به‌صورت چهار رقم آخر هفته و سال تولید نوشته می‌شود.

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *