آب‌بندی لاستیک و روش های آن

آب‌بندی لاستیک نو

آب‌بندی لاستیک به فرایندی گفته می‌شود که پس از تعویض لاستیک‌های جدید انجام می‌شود تا از جداشدن لاستیک از رینگ جلوگیری شود. این فرایند شامل استفاده از مواد آب‌بندی ویژه است که به ایجاد یک پیوند قوی بین لاستیک و رینگ کمک می‌کند. آب‌بندی باعث افزایش عمر لاستیک و ایمنی سرنشینان در هنگام رانندگی می‌شود. آب‌بندی لاستیک‌ها به طور علمی با استفاده از مواد شیمیایی خاص انجام می‌شود که از نفوذ هوا به داخل لاستیک جلوگیری می‌کند. این فرایند باید بادقت انجام شود تا آب‌بندی باکیفیت انجام شود. همچنین آب‌بندی مناسب باعث کاهش مصرف سوخت نیز خواهد شد، زیرا لاستیک‌های آب‌بندی شده به طور یکنواخت با جاده در تماس هستند و مقاومت کمتری ایجاد می‌کنند در ادامه این مقاله از بازرگانی افضلی نحوه آب‌بندی لاستیک‌ها می‌پردازیم.

 اصطلاح آب‌بندی لاستیک چیست؟

آب بندی لاستیک نو یک فرآیند مهم در صنعت خودرو است که به معنای آماده کردن تایر برای استفاده طولانی‌مدت است. این فرآیند شامل جدا کردن ماده روانکار از سطح لاستیک است که در تولید لاستیک برای جلوگیری از چسبیدن به قالب استفاده می‌شود. آب بندی لاستیک نو ضروری است زیرا با جدا شدن این ماده، لاستیک از حالت خشکی اولیه خارج شده و برای استفاده در خودرو آماده می‌شود.
آب بندی لاستیک ضروری است زیرا به سلامت لاستیک کمک می‌کند و لاستیک ها در طول زمان کمتر دچار ساییدگی میشوند. با این حال، آب بندی به تنهایی طول عمر لاستیک را افزایش نمی‌دهد؛ بلکه کیفیت لاستیک و برند تولیدکننده نقش اصلی را در طول عمر آن ایفا می‌کنند. ب بندی لاستیک نو با رانندگی در مسافت حدود هشت کیلومتر انجام می‌شود. در این مدت، ترمز گرفتن و دور زدن به پاک شدن ماده روانکار کمک می‌کند. رانندگی باید در سرعت‌های مختلف و با احتیاط انجام شود تا از آسیب به لاستیک جلوگیری شود.

آب‌بندی لاستیک نو

 روش آب‌بندی لاستیک نو 

آب‌بندی لاستیک نو یک فرایند آسان و ضروری است که هر فردی می‌تواند آن را پس از خریداری لاستیک نو انجام دهد. این فرایند به‌سلامت لاستیک کمک می‌کند و آن را برای استفاده طولانی‌مدت آماده می‌کند. برای آب‌بندی لاستیک نو، باید به برخی نکات مهم توجه کرد. اولین نکته، مسافت مورد نیاز برای آب‌بندی است. مسافت مطلوب برای این کار حدود ۸ کیلومتر است. در طول این مسیر، باید ترمز بگیرید و دور بزنید تا باقی‌مانده ماده روانکار از سطح لاستیک پاک شود. این کار به جداشدن کامل مواد روانکار کمک می‌کند و لاستیک را از حالت خشکی اولیه خارج می‌کند. همچنین، رانندگی باید در سرعت‌های مختلف انجام شود تا لاستیک به طور یکنواخت گرم شود و از آسیب‌دیدن آن جلوگیری شود. بااین‌حال، از رانندگی با سرعت بسیار بالا باید پرهیز کرد تا از آسیب به لاستیک جلوگیری شود.

نکات استفاده از لاستیک نو

هنگام تعویض لاستیک‌های خودرو به دلیل استفاده بیش از حد یا گذشت زمان طولانی از خرید آن‌ها، توجه به چند نکته مهم می‌تواند به افزایش عمر لاستیک‌های جدید کمک کند. خرید لاستیک نو از فروشگاه‌ها و مراکز معتبر بسیار مهم است، زیرا برخی فروشندگان ممکن است لاستیک‌های استفاده شده را به‌عنوان نو بفروشند. این لاستیک‌ها کیفیت اولیه خود را ازدست‌داده‌اند و آب‌بندی روی آن‌ها تأثیری نخواهد داشت.
تاریخ تولید لاستیک نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هر لاستیک معمولاً بین ۳ تا ۵ سال تاریخ انقضا دارد و بهترین زمان استفاده در همان سال‌های اولیه است. هنگام خرید، اطمینان حاصل کنید که از زمان تولید لاستیک زمان زیادی نگذشته باشد. هرچقدر لاستیک بیشتر انبار خوابی داشته باشد، طول عمر آن کاهش می‌یابد.
اگر لاستیکی که خریداری می‌کنید انبار خوابی طولانی داشته یا نو نباشد، آب‌بندی روی آن تأثیری نخواهد داشت. مواد روانکار روی سطح لاستیک باقی می‌ماند و به دلیل گذشت زمان زیاد، دیگر از روی سطح لاستیک جدا نمی‌شود؛ بنابراین، خرید لاستیک نو و باکیفیت از فروشگاه‌های معتبر و با تاریخ تولید به زمان فعلی، بسیار مهم است. مطلب پیشنهادیتفاوت لاستیک تیوبلس و معمولی

آب‌بندی لاستیک نو

 تاریخ تولید تایر

تاریخ تولید تایر یک عامل مهم در انتخاب لاستیک است. لاستیک‌هایی که مدت طولانی در انبار مانده‌اند ممکن است کیفیت خود را از دست دهند؛ بنابراین، هنگام خرید لاستیک نو، باید به تاریخ تولید تایر توجه کرد تا از کیفیت آن اطمینان حاصل شود. تاریخ تولید لاستیک خودرو در حاشیه لاستیک با چهار رقم نشان داده می‌شود. دو رقم ابتدایی نشان‌دهنده هفته تولید و دو رقم انتهایی نشان‌دهنده سال تولید است. این تاریخ‌ها به میلادی هستند و در تمام لاستیک‌های ایرانی و غیرایرانی به همین شکل درج می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، اگر تاریخ تولید لاستیک 2218 باشد، این به معنای آن است که لاستیک در هفته 22 سال 2018 تولید شده است. توجه به تاریخ تولید لاستیک هنگام خرید بسیار مهم است، زیرا لاستیک‌هایی که مدت طولانی در انبار بوده‌اند ممکن است کیفیت خود را از دست داده باشند و آب بندی روی آن‌ها تاثیری نخواهد داشت.مطلب پیشنهادیبازسازی عاج لاستیک

آب‌بندی لاستیک نو

 آب‌بندی لاستیک نو

آب‌بندی لاستیک نو یک فرایند ضروری است که به جداشدن ماده روانکار از سطح لاستیک کمک می‌کند و آن را برای استفاده طولانی‌مدت آماده می‌کند. بهترین روش برای آب‌بندی لاستیک نو، نصب لاستیک‌های جدید روی خودرو و رانندگی با آن‌ها است. برای آب‌بندی لاستیک نو، باید حدود هشت کیلومتر با خودرو رانندگی کنید. در طول این مسیر، دور بزنید و ترمز بگیرید تا باقی‌مانده ماده روانکار از روی لاستیک پاک شود. این کار به جداشدن کامل مواد روانکار کمک می‌کند و اجزای لاستیک را برای کار با یکدیگر آماده می‌کند. با انجام این فرایند، لاستیک جدید به درجه کیفیت مطلوب می‌رسد و برای استفاده در خودرو و بهبود عملکرد رانندگی آماده می‌شود. این فرایند نه‌تنها به‌سلامت لاستیک کمک می‌کند، بلکه از این طریق لاستیک از حالت خشکی اولیه خارج شده و برای استفاده در خودرو آماده می‌شود. همچنین، رانندگی باید در سرعت‌های مختلف انجام شود تا لاستیک به طور یکنواخت گرم شود و از آسیب‌دیدن آن جلوگیری شود. از رانندگی با سرعت بسیار بالا باید پرهیز کرد تا از آسیب به لاستیک جلوگیری شود.

آب‌بندی لاستیک نو

 نکات مهم قبل از خرید لاستیک نو

نکات مهمی که باید قبل از خرید لاستیک نو به آن توجه کرد. در زیر به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم:

  • سایز لاستیک: سایز لاستیک با ترکیبی از حروف و اعداد روی آن مشخص می‌شود. به‌عنوان‌مثال، در R13-165/65، R نشان‌دهنده تایر رادیال، 13 قطر رینگ بر حسب اینچ، 165 پهنای لاستیک بر حسب میلی‌متر، و 65 ارتفاع دیواره تایر به پهنای باند بر حسب درصد است.
  •  سرعت مجاز: این ویژگی با حروف لاتین A تا Z روی لاستیک درج شده و نشان‌دهنده حداکثر سرعتی است که تایر می‌تواند در مدت‌زمان 10 دقیقه تحمل کند. به عنوان مثال، حرف S نشان‌دهنده سرعت 180 کیلومتر بر ساعت است.
  •  فشار باد مجاز: حداکثر فشار باد استانداردی که لاستیک می‌تواند تحمل کند، با دو عدد کنار حروف psi مشخص می‌شود. در سفر، بهتر است کمی این حد را کاهش دهید تا از افزایش فشار باد ناشی از گرم‌شدن تایر جلوگیری شود.
  • بار مجاز: حداکثر باری که تایر می‌تواند تحمل کند، با شاخص بار مشخص می‌شود. این عدد به‌عنوان یک استاندارد جهانی است و با مراجعه به جدول شاخص بار می‌توان بار مجاز را به دست آورد.
  • تاریخ تولید لاستیک: عدد چهاررقمی درج شده روی تایر، تاریخ تولید آن به سال میلادی است. دو رقم اول مربوط به سال و دو رقم بعدی نشان‌دهنده هفته تولید است. معمولاً هر تایری چهار سال عمر می‌کند و بعد از چهار سال غیرقابل‌اطمینان است.
  • چسبندگی: این ویژگی با حروف AA, A, B, C نشان داده می‌شود که AA بیشترین میزان چسبندگی را دارد. چسبندگی به قابلیت متوقف کردن ماشین در جاده‌های خیس اشاره دارد.
  • مقاومت لاستیک: این ویژگی با یکی از حروف A, B, C بر روی لاستیک درج شده است که A بالاترین و C کمترین میزان مقاومت در برابر حرارت را پشتیبانی می‌کند

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *