بالانس لاستیک خودرو به معنای توزیع یکنواخت وزن بین چرخهاست که تأثیر مستقیمی بر عملکرد ماشین در حین سرعت بالا و سفرهای طولانی، سیستم جلوبندی و راحت بودن رانندگی دارد. عدم بالانس میتواند منجر به لرزش فرمان، سایش نامتوازن لاستیکها و افزایش مصرف سوخت شود. بالانس درجا روشی است که در آن چرخها بدون باز شدن از خودرو بالانس میشوند. این روش باعث شناسایی مشکلات مربوط به سیستم جلوبندی خودرو میشود، اما دقت کمتری نسبت به بالانس کامپیوتری که با استفاده از تکنولوژی پیشرفتهتر انجام میشود، دارد. از جمله مزیتهای بالانس درجا شامل صرفهجویی در زمان و هزینه است، درحالیکه در بالانس کامپیوتری دقت بیشتری دارد. با ما همراه باشید در ادامه این مقاله به از سایت بازرگانی افضلی، تمامی مزایا و معایب استفاده از بالانس درجا را با هم بررسی کنیم.
بالانس درجا چیست؟
بالانس درجا یا بالانس لاستیک خودرو، روشی است که در آن تعمیرکاران بدون باز کردن چرخهای خودرو با استفاده از دستگاه مخصوصی به بررسی و تنظیم تعادل چرخهای خودرو میپردازند. در بالانس درجا، از دستگاهی برای حرکت در آوردن چرخ استفاده میکنند و سرعت حرکتکردن چرخها باید به ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر برسد تا بالانس بهخوبی صورت گیرد. این دستگاه با استفاده از یک الکتروموتور و صفحه چدنی، نقاط نامتعادل را شناسایی کرده و محل نصب وزنههای بالانس را مشخص میکند. بالانس درجا معمولاً در تعمیرگاههای محلی استفاده میشود، اما به دلیل عدم بررسی کامل سیستم جلوبندی خودرو، ممکن است مشکلات پنهانی که در خودرو وجود دارد را شناسایی نکند.
چرا باید بالانس کنیم؟
بالانس چرخها دارای اهمیتی زیادی است طور یکه در صورت نادیدهگرفتن آن باعث بروز حوادث دلخراش برای راننده و مسافران خواهد شد. در ادامه به دلایل اینکه چرا باید بالانس بکنیم اشاره خواهیم کرد.
- افزایش ایمنی در حین رانندگی در سفرهای طولانی و در سرعت بالا: تعادل نداشتن لاستیکها میتواند منجر به لرزش فرمان و کاهش کنترل خودرو شود که همین عوامل خطر تصادف را افزایش میدهد.
- کاهش مصرف سوخت: چرخهای نامتعادل باعث افزایش اصطکاک با سطح جاده میشوند که در نتیجه مصرف سوخت را بالا میبرد.
- بیشترشدن طول عمر لاستیکها: بالانس مناسب از سایش نامتوازن لاستیکها جلوگیری کرده و عمر مفید آنها را افزایش میدهد.
- حفاظت از سیستم تعلیق: عدم بالانس فشار اضافی به سیستم تعلیق وارد کرده و منجر به خرابی زودهنگام آن میشود.
- بهبود عملکرد ترمز و شتاب خودرو: تعادل مناسب چرخها موجب عملکرد بهتر ترمز و شتاب خودرو میشود.
بنابراین، بالانس بودن چرخها نهتنها باعث بهبود کیفیت رانندگی شود؛ بلکه از هزینههایی که ممکن است برای تعمیر خودرو پرداخت شود نیز جلوگیری میکند.
حتما بخوانید: آموزش بالانس لاستیک با دستگاه بالانس درجا
بهترین زمان برای بالانس چرخها:
بهترین زمان برای بالانس لاستیکهای خودرو به شرح ذیل است:
- کارشناسان خودرو توصیه میکنند که چرخها باید در این فواصل زمانی یعنی هر 8 تا 9 هزار کیلومتر بالانس شوند.
- در هنگام تعویض یا تعمیر لاستیک نیز باید بالانس انجام شود.
- در صورت مشاهده علائمی مانند لرزش فرمان یا سایش نامتقارن لاستیکها، بررسی فوری لاستیکها برای بالانس کردن آنها ضروری است.
مزایای و معایب بالانس درجا
مزایای بالانس درجا:
- کاهش زمان در هنگام بالانس: بالانس درجا نیاز به جداکردن چرخها ندارد که این امر زمان بالانس را به طور قابلتوجهی کاهش میدهد و این امر برای کسانی که سفر ضروری دارند و نیاز به بالانس فوری دارند مناسب خواهد بود.
- صرفهجویی در هزینه: باتوجهبه عدم نیاز به باز کردن چرخها در هنگام بالانس درجا، هزینههایی جانبی مثلاً هزینه بازبسته کردن چرخها و خرید تجهیزات جانبی برای لاستیکها کاهش مییابد.
- تشخیص ایرادات جلوبندی: این روش میتواند باعث شناسایی مشکلات مربوط به سیستم جلوبندی شود که در غیر این صورت ممکن است شناسایی شوند.
- بهترشدن عملکرد لاستیکها: بالانس درجا باعث بهبود عملکرد رینگ و لاستیکها میشود و از لرزشهای ناخواسته آنها جلوگیری میکند.
معایب بالانس درجا:
- دقت کمتری نسبت به بالانس کامپیوتری دارد: دقت این روش نسبت به بالانس کامپیوتری پایینتر است و ممکن است خطاهایی در تعیین محل وزنهها وجود داشته باشد.
- محدودیت در شرایط خاص: اگر سیستم جلوبندی دچار مشکل باشد، نتایج بالانس درجا ممکن است دقیق نباشد.
باتوجهبه این مزایا و معایب، انتخاب بین بالانس درجا و سایر روشها بستگی به شرایط و نیازهای خاص خودرو دارد.
تفاوت بالانس درجا و بالانس کامپیوتری چیست؟
بالانس درجا بهتر است یا کامپیوتری این سوالی است که قطعا برای شما پیش آمده است. بالانس درجا و بالانس کامپیوتری دو روش متداول برای تنظیم تعادل چرخها هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.
- متفاوتبودن روش کار: بالانس درجا بدون جداکردن چرخها از خودرو انجام میشود، درحالیکه بالانس کامپیوتری نیاز به جداسازی چرخها دارد.
- تفاوت در دقت: بالانس کامپیوتری دقت بالاتری دارد؛ زیرا با استفاده از تکنولوژی پیشرفته و کالیبراسیون انجام میشود، درحالیکه بالانس درجا ممکن است خطاهای بیشتری داشته باشد.
- تفاوت در مدتزمان انجام کار: بالانس درجا سریعتر است و زمان کمتری میطلبد، اما بالانس کامپیوتری زمان بیشتری نیاز دارد.
- تشخیص مشکلات: در بالانس کامپیوتری امکان شناسایی دقیقتر مشکلات جلوبندی وجود دارد، درحالیکه بالانس درجا ممکن است این مشکلات را نادیده بگیرد و شناسایی نکند.
- تفاوت در هزینه: هزینه بالانس درجا معمولاً کمتر از بالانس کامپیوتری است، اما دقت و کیفیت آن نیز پایینتر است.
این مقایسه به شما کمک میکند تا بهترین بالانس لاستیک را با توجه به نیاز خودرو خود انتخاب کنید. بیشتر بخوانید.
قطعات تشکیلدهنده دستگاه بالانس درجا
دستگاه بالانس درجا شامل اجزای اصلی زیر است:
- موتور الکتریکی: وظیفه چرخش چرخ را بر عهده دارد و معمولاً از نوع سهفاز یا تکفاز است.
- سنسورها: برای اندازهگیری و شناسایی نقاط نامتعادل در چرخها استفاده میشوند.
- صفحه کنترل: به کاربر امکان تنظیم پارامترها و کنترل عملیات بالانس را میدهد.
- نمایشگر: اطلاعات مربوط به وضعیت بالانس و نیاز به وزنهها را نمایش میدهد.
- محفظه نگهداری وزنههای سربی: برای ذخیره وزنههای موردنیاز جهت تعادل چرخها.
- پدال ترمز: برای متوقف کردن چرخ در حین عملیات بالانس.
- حفاظ چرخ: ایمنی کاربر را در حین بالانس تأمین میکند.
انواع دستگاههای بالانس درجا
انواع دستگاههای بالانس درجا به شرح زیر هستند:
مدل تکفاز:
- بالانس درجا باقدرت ۳ اسب بخار: مناسب برای خودروهای سواری و شاسیبلند.
- بالانس درجا باقدرت ۴ اسب بخار: مناسب برای خودروهای شاسیبلند و نیسان وانتها
مدل سهفاز:
- بالانس درجا باقدرت ۵ اسب و بالاتر: مناسب برای خودروهای نیمهسنگین، کامیون و اتوبوس.
دستگاههای دیجیتال:
- شامل دستگاههایی با نمایشگر دیجیتال که پارامترها را بهصورت دقیق نمایش میدهند.
دستگاههای لیزری:
- این دستگاهها از فناوری لیزر برای تعیین نقاط نامتعادل در سیستم جلوبندی و متعادل نبودن چرخها استفاده میکنند.
- این دستگاهها به طور خاص برای انجام بالانس درجا طراحی شدهاند و هر کدام ویژگیها و کاربردهای خاص خود را دارند.
آموزش کار با دستگاه بالانس درجا
برای کار با دستگاه بالانس درجا، مراحل زیر را دنبال کنید:
- اتصال به برق: دستگاه را باتوجهبه نوع آن (تکفاز یا سهفاز) به برق وصل کنید و اصول ایمنی را رعایت کنید.
- قراردادن خرک در زیر خودرو: خرک را زیر خودرو قرار دهید و کابل آن را به دستگاه وصل کنید.
- تنظیم حالت دستگاه: اطمینان حاصل کنید که دستگاه در حالت آزاد باشد (روی دنده یا ترمز نباشد).
- روشنکردن دستگاه: دستگاه را روشن کنید و چرخ را به بشقاب گردان متصل کنید.
- افزایش سرعت: از راننده بخواهید که سرعت خودرو را به ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر در ساعت برساند.
- فشاردادن کلید چراغ گرم: هنگامی که سرعت مناسب رسید، کلید چراغ گرم را فشار دهید تا نور لیزر محل نصب وزنهها را مشخص کند.
- نصب وزنه: پس از توقف چرخ، وزنهها را در محل مشخص شده نصب کنید.
برای اطلاعات بیشتر و جزئیات دقیقتر، بیشتر بخوانید.
جمعبندی
در این مقاله به بررسی اهمیت بالانس درجا و ویژگیهای آن پرداخته شد. بالانس چرخها نقش مهمی در بهبود عملکرد کلی خودرو، افزایش ایمنی و کاهش سایش نامتوازن لاستیکها دارد. نکات مهمی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم عبارتاند از:
- تعریف بالانس درجا: روشی برای تنظیم تعادل چرخها بدون نیاز به جداسازی آنها از خودرو.
- مزایا: کمبودن زمان بالانس، صرفهجویی در هزینه و امکان شناسایی مشکلات جلوبندی.
- معایب: دقت کمتر نسبت به بالانس کامپیوتری و احتمال شناسایینکردن مشکلات پنهانی وجود دارد.
- اجزای دستگاه: شامل موتور الکتریکی، سنسورها، صفحه کنترل و نمایشگر.
- انواع بالانس درجا: شامل مدلهای تکفاز و سهفاز، دستگاههای دیجیتال و لیزری.
باتوجهبه این نکات، بالانس درجا یک راهکار مؤثر برای حفظ عملکرد بهینه خودرو و افزایش ایمنی رانندگی است