دستگاه لاستیک درار چیست؟

دستگاه لاستیک درار چیست؟

در دنیای امروز، صنعت تکنولوژی و ماشین‌آلات به سرعت در حال پیشرفت است. این پیشرفت در زمینه خودروسازی و همین‌طور ابزارآلات تعمیر وسایل نیز بسیار چشمگیر بوده و باعث ارتقای سطح ایمنی و راحتی در تعمیر ماشین‌ها شده است. یکی از عوامل مهم در ارتقای ایمنی خودروها، استفاده از لاستیک‌های مناسب است که علاوه بر عمر مفید بیشتر و مقاومت به شرایط مختلف جوی را داشته باشند. برای تعویض و همین‌طور تعمیر لاستیک‌ها نیز دستگاهی با نام دستگاه‌ درار لاستیک طراحی شده‌ است. برای آشنایی با این دستگاه با ما همراه باشید.

دستگاه درار چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه لاستیک درار که با نام‌های متعددی از جمله تایردرآر، لق کن لاستیک، دستگاه تعویض لاستیک، دستگاه تیوبلس هم شناخته می‌شود، ابزاری است که در بسیاری از آپاراتی‌ها، پنچرگیری‌ها، تعویض روغنی‌ها و همین‌طور تعمیرگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد اصلی این دستگاه این است که لاستیک را به راحتی از خودرو جدا کند. دستگاه درار لاستیک بدون آسیب زدن به لاستیک یا رینگ، لاستیک و رینگ را از یکدیگر و از ماشین جدا می‌کند. این وسیله کار تعمیرکاران را بسیار راحت‌تر کرده و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در کمترین زمان ممکن را لاستیک را جدا کرده و سپس لاستیک تعمیرشده یا سالم را جایگزین آن نمایند. علاوه بر این هر نوع لاستیکی را می‌توان با این دستگاه از خودرو، موتور یا حتی ماشین‌های بزرگ‌تر جدا نمود.

انواع دستگاه لاسیتک درار

دستگاه‌های لاستیک درآر در انواع مختلفی موجود هستند و هر یک کاربرد منحصربه‌فرد خود را دارند. از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به دستگاه‌های سه پدال، چهار پدال و پنج پدال اشاره نمود. دستگاه‌های هلپردار هم ممکن است در هر یک از این انواع وجود داشته باشند.

دستگاه لاستیک درآر سه پدال

این نوع دستگاه همان‌طور که از نامش پیداست، سه پدال دارد. هر یک از این پدال‌ها کاربرد خاص خود را دارند. یکی از پدال‌ها برای کنترل فشار هوای داخل لاستیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پدال دیگر برای چرخش لاستیک یا رینگ استفاده می‌شود. با این کار رینگ و لاستیک راحت‌تر از یکدیگر جدا می‌شوند. پدال بعدی برای قفل کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این صورت که رینگ یا لاستیک ثابت شده و عمل فیکس کردن لاستیک یا خارج کردن آن ساده‌تر می‌شود.

دستگاه لاستیک درآر چهار پدال

این دستگاه درار لاستیک، نوع پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر از لاستیک درآر سه پدال است. این دستگاه یک پدال بیشتر از لاستیک درآر چهارپدال دارد و کنترل آن هم نیاز به تبحر بیشتری دارد. یکی از پدال‌ها برای کنترل فشار هوا، پدال دیگر برای جداسازی و پدال بعدی هم برای نصب لاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. پدال چهارم هم پدال چرخش است که با چرخاندن، لاستیک، دیسک یا رینگ، جداسازی یا نصب آسان‌‌تر لاستیک‌ها انجام می‌شود.

دستگاه لاستیک درآر پنج پدال

این دستگاه درار شبیه به دستگاه لاستیک درآر چهارپدال است. با این تفاوت که ستون اصلی آن قابلیت خم شدن دارد. بنابراین می‌توان آن را برای لاستیک‌های بزرگتر و پهن‌تر نیز مورد استفاده قرار داد. با این حال از آن می‌توان حتی برای لاستیک درار موتور سیکلت هم استفاده نمود.

مقایسه استفاده از دستگاه لاستیک درآر و روش های دیگر
مقایسه استفاده از دستگاه لاستیک درآر و روش های دیگر

استفاده از دستگاه لاستیک درآر معمولا سریع‌تر و کارآمدتر از سایر روش‌ها به ویژه روش دستی است. این دستگاه‌ها قادرند لاستیک‌ها را بدون خرد کردن و آسیب زدن به‌ سایر بخش‌ها مانند رینگ خارج کنند. استفاده از دستگاه‌های خاص لاستیک درآر می‌تواند به حفاظت از ایمنی کاربر و همین‌طور جلوگیری از فرسودگی بیشتر فرد کمک کند. با این حال دستگاه‌های لاستیک درآر معمولا هزینه‌ی بالایی نسبت به روش‌های دیگر دارند، به خصوص برای کسب و کارهای کوچک یا فردی.  اغلب هم دستگاه‌های لاستیک درآر فضای زیادی را اشغال می‌کنند و برای استفاده از آن‌ها نیاز به فضای مناسبی دارید. برای تهیه این دستگاه نیاز است که برآورد هزینه و فایده، اقدامات لازم را انجام دهید.

 

دستگاه لاستیک درآر سواری چگونه کار می کند:

ابتدا دستگاه‌ لاستیک درآر سواری آماده‌ می‌شود که‌ شامل تنظیم برخی پارامترها مانند فاصله‌ بین دو حلقه دستگاه‌، قطر لاستیک‌ها و مشخصه‌های دیگر است. دستگاه لاستیک درآر سواری در نزدیکی چرخ مورد نظر قرار می‌گیرد. این دستگاه قابلیت نصب بر روی چرخ‌ها و سایر تنظیمات لازم را دارد. دستگاه به طور محکمی به چرخ متصل شود تا در حین خارج کردن لاستیک جابه‌جا نشود. با فشار دادن دکمه یا تنظیمات مشابه، دستگاه لاستیک درآر سواری شروع به چرخش می‌کند. این چرخش به طور قابل تنظیم و با سرعت مناسب صورت می‌گیرد. با چرخش دستگاه لاستیک درآر، قالب‌های خاصی به لاستیک فشار می‌آورند تا آن را از رینگ جدا کنند. با جدا شدن لاستیک از رینگ توسط دستگاه، می‌توان آن را جدا کرده و دیگر مراحل خارج کردن لاستیک را انجام داد.

نکات ایمنی کار با دستگاه لاستیک درآور خودرو سواری:

نکات ایمنی کار با دستگاه لاستیک درآور خودرو سواری به شرح زیر هستند:

  1. استفاده از تجهیزات محافظ
  2. خاموش کردن موتور خودرو
  3. ثابت کردن خودرو
  4. تنظیمات صحیح دستگاه
  5. عدم قرار دادن انگشتان درون دستگاه‌
  6. اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه
  7. آموزش مناسب دستگاه

تفاوت های انواع لاستیک درار سواری چیست ؟

در قسمت‌های قبلی درباره انواع دستگاه درار لاستیک صحبت کردیم. علاوه بر این لاستیک‌درارهای پدالی، دستگاه‌های دیگری هم وجود دارند که با نام لاستیک درار هلپ دار، لاستیک درار هلپردار یا نیمه اتوماتیک شناخته می‌شوند. این دستگاه‌ها نوعی ابزار کمکی دارند که‌ به‌ انجام شدن عملیات بیرون آوردن لاستیک یا نصب آن کمک می‌کنند. این ابزارها باعث جلوگیری از ایجاد خط و خش روی رینگ‌ها و لاستیک‌ها می‌شوند.

 لاستیک درار چینی بهتر است یا لاستیک درار ایرانی ؟

باید توجه داشت که‌ کیفیت لاستیک درار به‌ عوامل متعددی از جمله ماده‌ اولیه، فناوری تولید، کنترل کیفیت، طراحی و دیگر عوامل وابسته‌ به‌ شرایط بازار و قوانین داخلی هر کشور بستگی دارد. بنابراین نمی‌توان به طور کلی اظهار نظر کرد که لاستیک درار چینی بهتر است یا لاستیک درار ایرانی بهتر است. برای انتخاب بهترین لاستیک درار، باید در مورد مشخصات فنی و کیفیت لاستیک‌های موجود در بازار تحقیق کرد و از نظر هزینه و مزیت‌های هر کدام در شرایط خودرو و نیازهای خود اقدام به خرید نمود.

 

حدود قیمتی انواع دستگاه لاستیک درار

قیمت دستگاه‌های لاستیک درار ممکن است بسیار متغیر باشد و بستگی به عواملی مانند ویژگی‌ها، برند، کیفیت و قدرت تولید دستگاه دارد. همچنین، عوامل اقتصادی و جغرافیایی هر کشور نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. با این حال در ایران قیمت‌ها از حداقل 40 میلیون تومان شروع می‌شوند.

اجزا دستگاه لاستیک درار

شاید برای شما هم سوال باشد که اجزای تشکیل دهنده و تجهیزات دستگاه چیست و به چه صورت کار می‌کند. قطعات تشکیل دهنده دستگاه درار لاستیک در مدل‌های مختلف تقریبا به هم شبیه هستند. از جمله قطعات اصلی این دستگاه می‌توان به یک گیربکس قوی، مجموعه‌ای از پدال‌ها، ستون عمودی و اهرم اتصال، اهرم تایلیور، سینی دوار، درجه باید، گیره‌های ثابت‌کننده رینگ، شیر ورودی مخصوص باید، گلویی تقسیم باد، مخزن باد، ستون جک‌دار تاشونده، اهرم کمکی بادی و الکتروموتور قدرتمند اشاره نمود.

سخن پایانی

به طور کلی می‌توان گفت که هر تعمیرگاه، آپاراتی یا هر فردی که با این دستگاه‌ها کار می‌کند، تا حد زیادی در وقت صرفه‌جویی می‌کند. به این صورت حتی هزینه اولیه‌ای که صرف خرید محصول می‌شود نیز پس از مدت کوتاهی باز خواهد گشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =